www.fatihkabakci.com

Personal Website and Computer Science TUR EN

JAVA QUEUE ARABIRIMI

Last update: 10/3/2014 6:30:00 PM

Yazan:Fatih KABAKCI

Java Collection Framework içerisinde kuyruk modelini tanımlayan interface Queue arabirimidir. İlk Giren İlk Çıkar(FIFO - First in First out) felsefesini uygulayarak tek yönlü kuyruk yapısını içeren Queue, Collection arabiriminden türetilmiştir. Queue arabiriminin genel formu aşağıda verilmektedir.
interface Queue<E>
Collection Framework içerisinde tanımlanan Queue, kuyruk yapısını modelleyen sınıflar tarafından uygulanarak esnek bir kullanım sağlamaktadır.

Queue arabiriminin sınıflara uyguladığı metotlar ise aşağıda açıklanmaktadır.
  • E element(), metodu kuyruğun ilk elemanını verir. Kuyruk boş ise NoSuchElementException istisnası fırlatır.

  • boolean offer(E arg0), bir kuyruğa eleman eklemeyi dener. Şayet kuyruğa eleman ekler ise true döner.

  • E peek(), metodu kuyruğun ilk elemanını verir. Kuyruk boş ise null döner.

  • E poll(), kuyruğun ilk elemanını verir ve bu elemanı kuyruktan kaldırır. Kuyruk boş ise null döner.

  • E remove(), metodu kuyruğun ilk elemanını verir bu elemanı kaldırır. Kuyruk boş ise NoSuchElementException istisnası fırlatır.
Yukarıdaki Queue interface metotları incelendiği zaman dikkat edilirse, neredeyse çoğu metot aynı işlevi sağlamaktadır. Ancak aralarındaki fark bazı istisnai durumları nasıl ele aldıklarıdır. Örneğin peek() metodu ile element() metodunun ortak özelliği, kuyruğun ilk elemanını elde etmeleri olmasına karşın, aralarındaki fark peek() metodunun kuyruğun boş olması durumunda kendisini çağırana null döndürürken, element() metodunun ise NoSuchElementException istisnası fırlatmasıdır.

Queue arabirimi Java Collection Framework içerisinde kuyruk yapısını temellendirmesinden dolayı, bir çok kuyruk algoritmalarında referans arabirim olarak kullanılmasını sağlar. Örnek olarak Java LinkedList sınıfı aynı zamanda Queue arabirimini implement etmektedir.
There has been no comment yet

Name:


Question/Comment
   Please verify the image




The Topics in Computer Science

Search this site for





 

Software & Algorithms

icon

In mathematics and computer science, an algorithm is a step-by-step procedure for calculations. Algorithms are used for calculation, data processing, and automated reasoning.

Programming Languages

icon

A programming language is a formal constructed language designed to communicate instructions to a machine, particularly a computer. It can be used to create programs to control the behavior of a machine. Java,C, C++,C#

Database

icon

A database is an organized collection of data. The data are typically organized to model aspects of reality in a way that supports processes requiring information.

Hardware

icon

Computer hardware is the collection of physical elements that constitutes a computer system. Computer hardware refers to the physical parts or components of a computer such as the monitor, memory, cpu.

Web Technologies

icon

Web development is a broad term for the work involved in developing a web site for the Internet or an intranet. Html,Css,JavaScript,ASP.Net,PHP are one of the most popular technologies. J2EE,Spring Boot, Servlet, JSP,JSF, ASP

Mobile Technologies

icon

Mobile application development is the process by which application software is developed for low-power handheld devices, such as personal digital assistants, enterprise digital assistants or mobile phones. J2ME

Network

icon

A computer network or data network is a telecommunications network that allows computers to exchange data. In computer networks, networked computing devices pass data to each other along data connections.

Operating Systems

icon

An operating system is software that manages computer hardware and software resources and provides common services for computer programs. The OS is an essential component of the system software in a computer system. Linux,Windows

Computer Science

icon

Computer science is the scientific and practical approach to computation and its applications.A computer scientist specializes in the theory of computation and the design of computational systems.